skip to Main Content
GABA A Naše Nálada

GABA a naše nálada

GABA (gamma-Aminobutyric acid, kyselina gama-aminomaselná) je nesmírně důležitým neurotransmiterem kvůli inhibičním účinkům na nadměrně vzrušené neurony. Když jsou neurony nadměrně stimulovány, může to vést k pocitům úzkosti, deprese a dokonce i k nespavosti. GABA pomáhá obnovit rovnováhu a působit tak proti příznakům úzkosti a náladám. GABA nejenže podporuje dobrou náladu, ale také zlepšuje soustředění a pocit uvolnění.

Existují určité pochybnosti při pohledu na doplňky stravy s GABA z hlediska nootropních účinků. Je to způsobeno neschopností látky GABA účinně překonat hematoencefalickou bariéru. Existuje dostatečný počet tvrzení pro použití tohoto doplňku při příznacích úzkosti, deprese, nespavosti, ADHD, záchvaty paniky a dokonce závislosti.

Jak funguje GABA?

Kyselina gama-aminomaselná (GABA) je neurotransmiter, který funguje primárně jako inhibitor. To napomáhá zklidnit vybuzené neurony. Když jsou neurony nadměrně aktivní, může to zvýšit pocity úzkosti. Díky svým účinkům na mozek se GABA někdy označuje jako „přírodní Valium “ (Valium je léčivo proti úzkosti na bázi benzodiazepinu – diapezam).

Když mozek funguje na optimální úrovni, tak se nachází ve stavu rovnováhy. Pokud jsou však hladiny GABA příliš nízké, excitační neurony mohou pokračovat v aktivitě bez jakékoliv inhibice a spouštěče. Jakmile jsou hladiny kyseliny gama-aminomaselné nízké, je zapotřebí jí tělu dotat a tak se látka vyrobí z glutamátu. GABA je následně odeslána do mozku pro obnovení rovnováhy.

Ačkoliv při příznacích úzkosti GABA může dělat divy, doplňky stravy s touto látkou jsou většinou zbytečné. To je způsobeno hematoencefalickou bariérou. Jelikož doplňky stravy s GABA jí nejsou schopny překonat a vstoupit do mozku. Bariéra cirkulující krví zabraňuje, aby se dostala do mozku a působí tak jako ochranná bariéra. Živiny, které konzumujeme musí překročit tuto bariéru, aby mozek mohl z této transakce mít prospěch.

Vzhledem k tomu, že má kyselina gama-aminomaselná tolik pozitivních účinků na náladu a úzkost, vědci přišli s doplňky stravy, které pomáhají zvýšit koncentraci GABA v mozku. Toho lze dosáhnout pomocí prekurzorů GABA, které poskytují nezbytné látky pro výrobu GABA.

Klíčové přínosy GABA

Existuje korelace mezi nízkou hladinou GABA a různými problémy související s náladou, soustředěním a spánkem. Spánek je obecně oblast zájmu, která přímo ovlivňuje náladu a celkovou pohodu. Nízké hladiny GABA jsou také spojeny s depresí, neschopností se soustředit, záchvaty paniky, úzkostnými poruchami a závislostí. Po stabilizaci hladiny kyseliny gama-aminomaselné se uživatelé cítí lépe.

GABA také pomáhá vytvářet endorfiny – látky, které vytvářejí pocity pozitivní nálady. Jedná se o látky, které jsou spojeny s přívalem pozitivní nálady, jako například po cvičení. Pozitivní účinky na náladu pocítíte tím, že užíváte doplňky stravy, které zvyšují hladinu GABA.

GABA má pozitivní vliv na náš mozek, ale také i na snížení tělesné hmotnosti. Jako silný spalovač tuků nám napomáhá zhubnout, aniž bychom užívali nějaké stimulanty. Užíváním doplňků, které zvyšují hladinu GABA produkujeme hormony, které napomáhají k vytváření svalové hmoty. Cvičením a s trochou pomocí ze strany kyseliny gama-aminomaselné  můžete zvýšit svůj metabolismus a shodit pár kil.

Kyselina gama-aminomaselná (GABA) je druhý nejrozšířenější neurotransmiter v mozku, což je klíčové pro jeho fungování. Vzhledem k tomu, že se tato látka přirozeně vyskytuje a je důležitá pro funkci mozku, je považována za bezpečnou. Nežádoucí účinky, které byly hlášeny jsou většinou mírné a obecně nejsou závažným problémem. Některé z těchto vedlejších účinků zahrnovaly pocity lechtání, nevolnost a rychlé dýchání. Tyto vedlejší účinky jsou typicky vzácné a mírné, což dává mnohem vyšší výhody této látky ve srovnání s jejími negativními účinky.

Jak zvýšit hladinu GABA?

Jak již bylo zmíněno, doplňky stravy s GABA nejsou nejefektivnějším řešením. Hematoencefalická bariéra neumožňuje, aby tento neurotransmiter při perorálním podání se dostal do mozku. Pokud se látka nemůže dostat do mozku, doplněk se stává zbytečný, v případě, že chcete ovlivnit náladu.

Aby vaše tělo přirozeně produkovalo GABA musíte mít dostatečné množství glutaminu. Tato aminokyselina se mění na kyselinu glutamovou, která se pak přemění na GABA. I když to zní jednoduše je to mnohem složitější. Aby proces probíhal hladce potřebujete různé živiny, které napomahají s konverzí: zinek, taurin a vitamín B6.

Pokud se zaměříme na dietu, existují potraviny, které napomáhají tomuto procesu přeměny. Potraviny, které obsahují velký počet prekurzorů GABA jako jsou mandle, banány, makrela, játra, čočka, hnědá rýže, špenát a mnoho dalších. Když poskytneme tělu potřebné materiály, můžeme udržet stabilnější hladinu této látky. Také u těch, co pravidelně cvičí jógu se prokázalo, že tak zvyšují svoji hladinu kyseliny gama-aminomaselné.

Existuje také řada dalších doplňků, které mohou pomoci s tímto procesem. L-theanin, gingkgo biloba a třezalka tečkovaná (St. John’s Wort) napomáhají zvyšovat hladinu GABA. Jiné možnosti, jako například valerian (kozlík lékařský) udržují hladinu GABA, protože zabraňují rozpadu.

Můžete také udělat preventivní opatření k ochraně hladin GABA. Kofein například má tendenci ke snížení hladiny GABA. To je důvod, proč kofein je často užíván společně s L-Theaninem (aminokyselina). Tímto způsobem uživatelé využijí výhody kofeinu, ale omezí jeho vedlejší účinky. Také chronická závislost a zneužívání alkoholu může snížit počet dostupných receptorů GABA.

Jak GABA ovlivňuje spánek

Vzhledem k tomu, že GABA je spojena s uvolněním a uklidňujícím pocitem, její hladiny jsou nejvyšší během noci. Glutamát na druhé straně vás povzbuzuje a udržuje vzhůru. Během nočního spánku by vaše hladina GABA měla být maximamální a hladiny glutamátu by se měly snížit.

Ti, co nemohou spát většinou nemohou tzv. „vypnout“ mysl. Tito jedinci mají tendenci prožívat opak: vyšší hladiny glutamátu a nižší hladiny GABA. Poruchy spánku jsou často spojeny s pocity stresu, úzkosti nebo jiných stavů souvisejících s náladou. Čím déle tyto problémy související se spánkem trvají, tím větší riziko pro vaše celkové zdraví (zejména na emoční úrovni).

Užitím doplňků stravy s GABA můžete svou mysl zklidnit. Úzkostné pocity pak ustupují. Pokud nemůžete usnout, konzultujte tento stav se svým lékařem.

Back To Top