Gaba neurotransmiter

GABA a naše nálada – posiluje mozek a bojuje proti úzkosti

GABA (gamma-Aminobutyric acid, kyselina gama-aminomaselná) je nesmírně důležitým neurotransmiterem kvůli inhibičním účinkům na nadměrně vzrušené neurony. Když jsou neurony nadměrně stimulovány, může to vést k pocitům úzkosti, deprese a dokonce i k nespavosti. GABA pomáhá obnovit rovnováhu a působit tak proti příznakům úzkosti a náladám. GABA nejenže podporuje dobrou náladu, ale také zlepšuje soustředění a pocit uvolnění.

Existují určité pochybnosti při pohledu na doplňky stravy s GABA z hlediska nootropních účinků. Je to způsobeno neschopností látky GABA účinně překonat hematoencefalickou bariéru. Existuje dostatečný počet tvrzení pro použití tohoto doplňku při příznacích úzkosti, deprese, nespavosti, ADHD, záchvaty paniky a dokonce závislosti.

Jak funguje GABA?

Kyselina gama-aminomaselná (GABA) je neurotransmiter, který funguje primárně jako inhibitor. Ten napomáhá zklidnit vybuzené neurony. Když jsou neurony nadměrně aktivní, může to u lidí zvýšit pocity úzkosti. Díky svým účinkům na mozek se GABA někdy označuje jako “přírodní Valium ” (Valium je léčivo proti úzkosti na bázi benzodiazepinu – diapezam).

Když mozek funguje na optimální úrovni, tak se nachází ve stavu rovnováhy. Pokud jsou však hladiny GABA příliš nízké, excitační neurony mohou pokračovat v aktivitě bez jakékoliv inhibice a spouštěče. Jakmile jsou hladiny kyseliny gama-aminomaselné nízké, je zapotřebí jí tělu dotat a tak se látka vyrobí z glutamátu. GABA je následně odeslána do mozku pro obnovení rovnováhy.

Ačkoliv při příznacích úzkosti GABA může udělat divy, doplňky stravy s touto látkou jsou většinou zbytečné. To je způsobeno hematoencefalickou bariérou, jelikož doplňky stravy s GABA nejsou schopny překonat tuto bariéru a vstoupit do mozku. Bariéra cirkulující krví a působí tak jako ochranná bariéra. Živiny, které konzumujeme musí překročit tuto bariéru, aby mozek mohl z této transakce mít jakýkoli prospěch.

Vzhledem k tomu, že má kyselina gama-aminomaselná tolik pozitivních účinků na náladu a úzkost, vědci přišli s doplňky stravy, které pomáhají zvýšit koncentraci GABA v mozku. Toho lze dosáhnout pomocí prekurzorů GABA, které poskytují nezbytné látky pro výrobu GABA.

Klíčové přínosy GABA

Existuje korelace mezi nízkou hladinou GABA a různými problémy související s náladou, soustředěním a spánkem. Spánek je obecně oblast zájmu, která přímo ovlivňuje náladu a celkovou pohodu. Nízké hladiny GABA jsou také spojeny s depresí, neschopností se soustředit, záchvaty paniky, úzkostnými poruchami a závislostí. Po stabilizaci hladiny kyseliny gama-aminomaselné se uživatelé cítí lépe.

GymBeam GABA 120 kaps
GABA od GymBeam, 120 kapslí

GABA také pomáhá vytvářet endorfiny – látky, které vytvářejí pocity pozitivní nálady. Jedná se o látky, které jsou spojeny s přívalem pozitivní nálady, jako například po cvičení. Pozitivní účinky na náladu pocítíte tím, že užíváte doplňky stravy, které zvyšují hladinu GABA.

GABA má pozitivní vliv na náš mozek, ale také i na snížení tělesné hmotnosti. Jako silný spalovač tuků nám napomáhá zhubnout, aniž bychom užívali nějaké stimulanty. Užíváním doplňků, které zvyšují hladinu GABA produkujeme hormony, které napomáhají k vytváření svalové hmoty. Cvičením a s trochou pomocí ze strany kyseliny gama-aminomaselné  můžete zvýšit svůj metabolismus a shodit pár kil.

Kyselina gama-aminomaselná (GABA) je druhý nejrozšířenější neurotransmiter v mozku, což je klíčové pro jeho fungování. Vzhledem k tomu, že se tato látka přirozeně vyskytuje a je důležitá pro funkci mozku, je považována za bezpečnou. Nežádoucí účinky, které byly hlášeny jsou většinou mírné a obecně nejsou závažným problémem. Některé z těchto vedlejších účinků zahrnovaly pocity lechtání, nevolnost a rychlé dýchání. Tyto vedlejší účinky jsou typicky vzácné a mírné, což dává mnohem vyšší výhody této látky ve srovnání s jejími negativními účinky.

Jak zvýšit hladinu GABA?

Jak již bylo zmíněno, doplňky stravy s GABA nejsou nejefektivnějším řešením. Hematoencefalická bariéra neumožňuje, aby tento neurotransmiter při perorálním podání se dostal do mozku. Pokud se látka nemůže dostat do mozku, doplněk se stává zbytečný, v případě, že chcete ovlivnit náladu.

Aby vaše tělo přirozeně produkovalo GABA musíte mít dostatečné množství glutaminu. Tato aminokyselina se mění na kyselinu glutamovou, která se pak přemění na GABA. I když to zní jednoduše je to mnohem složitější. Aby proces probíhal hladce potřebujete různé živiny, které napomahají s konverzí: zinek, taurin a vitamín B6.

Pokud se zaměříme na dietu, existují potraviny, které napomáhají tomuto procesu přeměny. Potraviny, které obsahují velký počet prekurzorů GABA jako jsou mandle, banány, makrela, játra, čočka, hnědá rýže, špenát a mnoho dalších. Když poskytneme tělu potřebné materiály, můžeme udržet stabilnější hladinu této látky. Také u těch, co pravidelně cvičí jógu se prokázalo, že tak zvyšují svoji hladinu kyseliny gama-aminomaselné.

Existuje také řada dalších doplňků, které mohou pomoci s tímto procesem. L-theanin, gingkgo biloba a třezalka tečkovaná (St. John’s Wort) napomáhají zvyšovat hladinu GABA. Jiné možnosti, jako například valerian (kozlík lékařský) udržují hladinu GABA, protože zabraňují rozpadu.

Můžete také udělat preventivní opatření k ochraně hladin GABA. Kofein například má tendenci ke snížení hladiny GABA. To je důvod, proč kofein je často užíván společně s L-Theaninem (aminokyselina). Tímto způsobem uživatelé využijí výhody kofeinu, ale omezí jeho vedlejší účinky. Také chronická závislost a zneužívání alkoholu může snížit počet dostupných receptorů GABA.

Přínosy a využití GABA

  • Zmírňuje úzkost
  • Zlepšuje spánek
  • Snižuje příznaky deprese
  • Zmírňuje příznaky PMS
  • Snižuje zánět
  • Zlepšuje zaměření v ADHD
  • Zvyšuje hladinu růstového hormonu

Zmírňuje úzkost

Jednou z hlavních funkcí GABA je snížit vybuzení nervů, které by mohlo souviset s pocity úzkosti a strachu. Je to z toho důvodu, že GABA má uklidňující účinek a často se používá jako přírodní lék proti úzkosti. Ve skutečnosti byly některé úzkostné poruchy dokonce spojeny se sníženou hladinou GABA.

Studie v American Journal of Psychiatry zjistila, že pacienti s panickou poruchou, typem úzkostné poruchy charakterizovanou opakujícími se záchvaty paniky, měli zhoršenou responzivitu GABA. Další studie z Psychiatrické fakulty na Columbia University College of Physicians and Surgeons ukázala, že pacienti s panickou poruchou a rodinnou anamnézou poruch nálady a úzkosti mají sníženou koncentrace GABA v mozku.

Kromě GABA existuje mnoho dalších přírodních léků na úzkost, jako je meditace, éterické oleje nebo kořen kozlíku lékařského, bylina, která pomáhá zvyšovat hladinu GABA k inhibici nervové aktivity

Zlepšuje spánek

Nespavost je stav charakterizovaný obtížemi usnout, který postihuje přibližně 30 % dospělých na celém světě. GABA má uklidňující, sedativní účinek a může pomoci přirozeně navodit spánek snížením nervové vzrušivosti.

Jedna studie z roku 2015 zjistila, že užívání GABA pomohlo účastníkům rychle usnout, čímž se zkrátil čas potřebný na usnutí v průměru o pět minut. Navíc osoby s nespavostí mohou mít ve skutečnosti nižší hladinu GABA. Studie z roku 2008 v časopise Sleep zjistila, že pacienti s nespavostí měli o 30 % nižší hladiny ve srovnání s kontrolní skupinou.

Kromě toho, že GABA používáte ke spánku, udržování pravidelného spánkového režimu, omezení kofeinu a užívání hořčíku, může pomoci zvýšit funkci GABA a podpořit lepší spánek.

Snižuje depresi

Kromě prevence úzkosti a regulace spánku se předpokládá, že neurotransmiter GABA hraje při depresi také hlavní roli. Výzkum zjistil, že lidé s depresí mívají nižší hladiny GABA než lidé bez deprese.

Hladiny GABA se mohou také zvýšit po léčbě deprese. Studie z psychiatrického oddělení na lékařské fakultě Yale University ukázala, že pacienti, kteří podstoupili elektrokonvulzivní terapii deprese, vykazovali po léčbě zvýšené hladiny GABA. Díky antidepresivnímu účinku může být GABA dobrou alternativou k tradiční léčbě deprese. Mezi další přírodní léky na depresi patří úprava stravy, dostatek pohybu a zajištění toho, že uspokojujete své potřeby vitaminu D.

Zmírňuje příznaky PMS

Předmenstruační syndrom, nebo PMS, je skupina příznaků, jako jsou výkyvy nálady, únava a chuť k jídlu, které se vyskytují u žen mezi ovulací a začátkem menstruačního cyklu. Studie ukazují, že hladiny GABA jsou narušeny menstruací a mohou během menstruačního cyklu klesat.

Tento neurotransmiter může pomoci poskytnout úlevu od příznaků PMS. Některé studie například naznačují, že by mohl působit jako přírodní prostředek k úlevě od bolesti, zatímco jiné poznamenaly, že by mohl být zapojen do mechanismu křečí. (12, 13)

Vitex neboli drmek obecný, vitamin B6 a hořčík jsou také přírodní léky na PMS, které mohou pomoci vyrovnat hormony a zmírnit příznaky.

Zlepšuje pozornost u hyperkinetických poruch

Porucha hyperaktivity s deficitem pozornosti, neboli hyperkinetická porucha, běžně známá jako ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), je stav, který postihuje děti i dospělé a může způsobit příznaky, jako je omezená pozornost, impulzivita a hyperaktivita. GABA se někdy používá ke zlepšení pozornosti a snížení příznaků u jedinců, kteří mají poruchu hyperaktivity s deficitem pozornosti.

Studie z Lékařské fakulty Johns Hopkins University z roku 2012 porovnávala koncentrace GABA u dětí s ADHD a bez ADHD a zjistila, že děti s ADHD měly snížené koncentrace v mozku. Další studie ukázala, že nižší hladiny GABA byly spojeny s větší impulzivitou a menší inhibicí.

Užívání doplňku GABA, samostatně nebo ve spojení s tradiční léčbou, může pomoci zmírnit příznaky ADD a ADHD přirozeně. Dodržování diety ADHD a používání jiných přírodních léků na ADHD může být také účinné při snižování příznaků.

Rizika a vedlejší účinky GABA

GABA je pro většinu lidí považována za bezpečnou a lze ji používat s minimálními vedlejšími účinky. Někteří lidé však mohou chtít použití omezit nebo se použití zcela vyhnout.

Upozornění

Pokud jste těhotná nebo kojíte, neměli byste užívat přípravek GABA, protože jeho účinky nebyly u těchto jedinců studovány. Navíc, pokud již užíváte léky na depresi, úzkost nebo nespavost, poraďte se se svým lékařem, protože by to mohlo ovlivnit nebo změnit účinnost léků.

Někteří lidé také uváděli, že vysoké dávky mohou ve skutečnosti zvýšit úzkost nebo průběh deprese. Kromě toho, pokud máte jakékoli další negativní příznaky, jako je brnění nebo zrudnutí kůže, přestaňte GABA používat a poraďte se s lékařem.

Dávkování GABA

Dávky v ČR nejsou stanoveny, lze zmínit typické dávkování v západní Evropě a USA. Dávkování se může lišit podle věku, pohlaví a hmotnosti. Typická dávka je přibližně 750–800 miligramů denně, rozdělená do tří až čtyř dávek v průběhu dne. Pro potlační úzkosti se doporučuje užívat mezi 250 miligramy až 650 miligramy třikrát denně, tedy celkem 750–1 950 miligramů. Při příznaky ADHD, se doporučuje užívat 250 až 400 miligramů třikrát denně, nebo celkem až 1 200 miligramů.

Nejlepší je začít s nižší dávkou a postupovat nahoru, abyste se ujistili, že jste schopni ji dobře snášet a najít dávku, která vám nejlépe vyhovuje. Pokud zaznamenáte jakékoli negativní vedlejší účinky, snižte dávkování a pokud příznaky přetrvávají, zvažte konzultaci s lékařem.

Historie GABA

Ačkoli GABA byla poprvé syntetizována v roce 1883, byla původně známá pouze jako rostlinný a mikrobní metabolický produkt. Jeho význam byl ve skutečnosti uznán až v posledních letech. Poprvé byl objeven v tkáních v roce 1910 a byl nalezen v mozku savců kolem roku 1950, kdy začal vrcholit zájem o jeho potenciální dopad jako neurotransmiteru.

Vědci se však domnívali, že nesplňuje kritéria pro zařazení do kategorie neurotransmiterů. Místo toho věřili, že je to spíše depresant spíše než skutečný neurotransmiter. Teprve v roce 1968 našli definitivní důkaz, že jej lze klasifikovat jako skutečný neurotransmiter. V následujících desetiletích se GABA stala předmětem podstatného množství výzkumu, který se snažil pochopit její roli v těle.

Dnes teprve začínáme proškrabávat povrch a odhalujeme potenciálních účinků tohoto životně důležitého neurotransmiteru a toho, jak může ovlivnit mnoho aspektů našeho zdraví – od zlepšení spánku po regulaci pocitů jako úzkost a strach. Jak výzkumy pokračují, začali jsme se dozvídat více o tom, jak důležitý může tento neurotransmiter být.