5-Hydroxytryptofan

5-HTP (5-Hydroxytryptofan) při depresi a pro zdravý spánek

5-HTP (5-Hydroxytryptofan) je přirozeně se vyskytující aminokyselina, která produkuje serotonin. Serotonin je neurotransmiter, zodpovědný za náladu, spánek a chuť k jídlu. Když užíváme 5-HTP, tak napomáháme tak ke zvyšení hladiny serotoninu.

Obvykle tuto aminokyselinu najdete v doplňcích stravy a nootropik, které umožňují snížit hladinu stresu a zlepšit náladu. Pokud používáte nootropika, pak je to 5-HTp skvělý doplněk ke kombinaci.

Díky své roli při rozkládání tryptofanu (který produkuje serotonin a melatonin) je 5-HTP vysoce účinná látka, pokud jde o potlačení chuti k jídlu a zlepšení nálady. Ačkoli někteří berou za tímto účelem doplňky stravy s L-tryptofanem, užívání 5-hydroxytryptofanu eliminuje jeden z metabolických kroků, který je potřebný k přeměně, což jej dělá účinnějším.

Historie 5-HTP

Vzhledem k tomu, že 5-HTP je důležitým krokem mezi tryptofanem a serotoninem, jeho historie začala se vznikem L-tryptofanu. Když byla tato látka v 80. letech uvedena na trh, existovaly četné problémy spojené s použitím L-tryptofanu. Nebyla to aminokyseina L-tryptofan, která způsobovala, že lidé onemocněli, ale nečistoty, ke kterým došlo během procesu její výroby.

Při hledání alternativ byl nakonec uveden na trh 5-HTP v roce 1994. Předpokládalo se, že přináší menší riziko kontaminace než aminokyselina tryptofan. Nyní se 5-Hydroxytryptofan používá jako přirozenější alternativa k jiným lékům na předpis. Používá se v různých případech, což z něj činí vhodný a všestranný doplněk.

Jak používat 5-Hydroxytryptofan

Naše tělo ve skutečnosti produkuje nějaké množství 5-HTP z L- tryptofanu, který se nachází ve stravě, zejména s vysokým obsahem bílkovin, jako je hovězí, kuřecí, ryby a mléčné výrobky. Nicméně, užívání doplňku stravy 5-HTp zajistí dostatečnou hladinu látky.

5-HTP se dodává na trh v tabletách i ve formě prášku. Bez ohledu na volbu, kterou si vyberete, uživatelé mají tendenci suplementovat 50 až 100 mg denně ráno, nejlépe na prázdný žaludek.

Jak funguje 5-Hydroxytryptophan ?

Jakmile je látka podána, 5-HTP se v játrech rozštěpí, kde je následně přenesena do hematoencefalické bariéry. Poté, co se 5-HTP dostane do mozku, přemění se na serotonin. Tento proces je mnohem účinnější než užívání samotného serotoninu, protože serotonin nemůže překročit hematoencefalickou bariéru tak jako 5-HTP.

Látka 5-HTP je přímým prekurzorem serotoninu, zatímco serotonin je prekurzor melatoninu. Melatonin je hormon, který je zodpovědný za spánek. Pomáhá řídit spánek a probuzení. Takže 5-HTP, který užíváte, se nakonec stane tímto procesem hormonem spánku.

Když se hladiny melatoninu a serotoninu zvyšují, prožíváme méně pocitů úzkosti, cítíme uvolněně, máme pocit pohody a lépe spíme během noci. To je důvod proč je 5-HTP vhodný doplněk, protože může uživatele zklidnit, zatímco se zvyšují kognitivní schopnosti.

Výhody 5-HTP

Existují různé výhody spojené s užívání 5-hydroxytryptopfanu. Ačkoli 5-HTP není zcela nootropní látka, pomáhá zvýšit účinky a výhody jiných nootropik. Zaznamenány jsou následující výhody:

  • Zlepšení nálady je poměrně častá zkušenost. Ukázalo se, že významně snižuje příznaky deprese. V některých studiích bylo skutečně zjištěno, že 5-HTP je účinnější než léky na předpis.
  • Látka 5-hydroxytryptopfan je známá pro snížení pocitu úzkosti. A to díky schopnosti zvýšit hladinu serotoninu.
  • Pomáhá jednotlivcům spát, zejména těm, kteří trpí příznaky jako je nespavost. Ta je způsobena nízkými hladinami serotoninu a následně i melatoninu. Uživatelé 5-HTP mohou dosáhnout hlubší úrovně spánku a tak rychleji usnout.

Nežádoucí a vedlejší účinky 5-HTP

Většina uživatelů nevnímá vedlejší účinky látky při užití. Je však možné mít nežádoucí účinky, pokud užíváte vysoké dávky. Mezi nejběžnější vedlejší účinky patří: pálení žáhy, průjem, bolest žaludku a nevolnost.

Upozornění

Pokud jste zdravý dospělý jedinec, užívání 5-HTP v doporučené denní dávce není nebezpečné. Pokud však používáte léky na depresi nebo léky na úzkost, neměli byste tento přípravek kombinovat s těmito léčivy. Ve vysokých dávkách může být 5-HTP nebezpečný. Neužívejte 5-HTP, pokud jste mladší 18 let. Nehledě na vašem věku se vždy obraťte svého lékaře před začátkem užívání doplňku. Doporučuje se, aby nebyla překročena dávka 500 mg denně (ve formě pilulek nebo prášku). Vždy začínejte s nižšími dávkami a sledujte, jak vaše tělo reaguje.

Při užívání antidepresiv byl pozorován akutní serotoninový syndrom. Rovněž byly hlášeny nevolnost a zvracení u osob, které v současné době užívají lék Carbidopu pro léčbu Parkinsonovy choroby.

Doporučené dávkování

V USA, Kanadě a Velké Británii je 5-HTP volně prodejný. Obvykle se dodává v kapslích s obsahem 50 mg nebo 100 mg. V závislosti na příčině užití ve vašem konkrétním případě se bude dávka lišit.

Pokud se neléčíte s depresí, poruchou spánku nebo úzkostí, pak je obvyklá dávka 50-100 mg denně. Pokud však máte problémy se spaním, doporučuje se užívat 200 mg před spaním.

Pokud trpíte úzkostí, pak je dostačujících 50 mg denně. Někteří pacienti však užívají tyto kapsle třikrát denně. Pokud chcete zvýšit příjem 5-hydroxytryptopfanu , konzultujte tento krok s lékařem. Totéž platí při depresi, protože se obecně doporučuje 50-100 mg denně. Vzhledem k tomu, že každý případ je jiný, váš lékař by vám měl vhodněji poradit.