kloubní výživa

Kloubní výživa a co můžeme udělat při bolestech kloubů

Spousta z nás užívá kloubní výživu a doplňky stravy na podporu pohybového aparátu. Někteří lidé užívají ke zmírnění současné bolesti kloubů, jiní k prevenci vzniku bolesti.

Většina kloubních výživ a doplňků pro zdravé klouby funguje tak, že snížují zánětlivost nebo chrání chrupavku. Chrupavka se nachází mezi kostmi a brání jim ve vzájemném tření.

Chrupavka se může časem opotřebovat, což vede k osteoartróze. Toto je velmi častý zdroj bolesti a postižení kloubů, jak lidé stárnou. Každý, kdo se obává bolesti kloubů nebo má starch o zdraví svých kloubů, by měl navštívit lékaře, aby získal úplnou diagnózu svého stavu. Existuje řada doplňků, které mohou pomoci při prevenci udržet si  zdravý pohybový aparát.

Osteoartróza, známá také jako degenerativní onemocnění kloubů, je velmi častá u lidí, zejména ve věku nad 30 let. Klouby, které jsou nejčastěji postiženy, zahrnují ty, které mají největší zatížení a nesou váhu těkla jako například:

  • koleno
  • kyčelní kloub
  • páteř

Lidé, kteří utrpěli sportovní zranění, jsou vystaveni většímu riziku degenerace kloubu. Běžné každodenní činnosti způsobují určité opotřebení kloubů, zejména pokud se zvyšuje tělesná hmotnost. Dokonce i přírůstek hmotnosti o pár kilogramů přenáší pětkrát větší zatížení na dolní část těla. Proto udržování optimální tělesné hmotnosti je velmi důležité pro zachování celkového zdraví pohybového aparátu.

Kloubní výživa a doplňky stravy na klouby

Kloubní výživa a doplňky stravy na klouby mohou pomoci zmírnit bolesti kloubů při artritidě. Jako vhodné doplňky stravy na klouby se uvádějí:

  • Chondroitin sulfát
  • Glukosamin sulfát
  • Vápník
  • Vitamin D3
  • Zázvor
  • Kurkuma
  • Omega 3
  • Zelený čaj

Další vhodné možnosti:

  • MSM
  • Kopřiva dvoudomá
  • Bromelain
  • Vitamin E.
  • Čertův  dráp (Devils Claw, Harpagophytum)

Je však důležité si uvědomit, že doplňky mohou mít vedlejší účinky a některé mohou interferovat s léky. Je důležité diskutovat o jakýchkoli doplňcích se svým lékařem, abyste zjistili, zda jsou pro vás bezpečné a správná dávka pro vás.

Glukosamin a chondroitin sulfát

Glukosamin sulfát a chondroitin sulfát jsou jedním z nejčastějších kombinovaných doplňků stravy, které jsou vhodné při bolestech kloubů, zejména kolen. Glukosamin prokázal určitý ochranný přínos pro artritidu kolena až u 70% osob v rozdělených dávkách 1 000 až 1 500 mg denně.

Glukosamin se přirozeně nachází v kloubní chrupavce – pomáhá udržovat klouby zdravé. Základní surovinou pro výrobu těchto doplňků stravy jsou skořápky krevet, humrů a krabů. Předpokládá se, že glukosamin pomáhá zpomalit zhoršování chrupavky, zmírňuje bolesti kloubů a zlepšuje pohyblivost kloubů.

Chondroitin se také přirozeně nachází v chrupavce a kostech. Říká se, že chondroitin snižuje bolesti a zánětlivost kloubů, zlepšuje funkci kloubů a zpomaluje progresi osteoartrózy. Většina studií byla provedena na artritidu kolene.

Předpokládá se, že chondroitin zvyšuje vlastnosti kolagenu absorbující nárazy a blokuje enzymy, které štěpí chrupavku. Stejně jako glukosamin se předpokládá, že tento doplněk pomáhát chrupavce zadržovat vodu, udržovat promazávání kloubů a případně zvrátit ztrátu chrupavky.

V roce 2006 zjistila intervenční zkouška Glukosamin / Chondroitin Artritis Interaction Trial (GAIT), financovaná National Institutes of Health, že tyto dva doplňky byly v kombinaci účinnější. Avšak pouze lidé se středně těžkou nebo silnou bolestí způsobenou artritidou kolene hlásili významný přínos

V roce 2008 následná studie GAIT porovnávala lidi, kteří užívali doplňky stravy nebo léky dalších 18 měsíců. Všichni tito pacienti měli středně těžkou až těžkou osteoartritidu. Po dvou letech nebyl žádný významný rozdíl mezi léčenou a placebovou skupinou.

U pacientů s mírnější osteoartritidou kolene, kteří užívali samotný glukosamin, došlo k mírnému trendu ke zlepšení stavu – ale podle výzkumu to nestačí k vyvození jednoznačných závěrů.

Některé studie neprokázaly žádný přínos glukosaminu, zatímco jiné prokázaly snížení bolesti kloubů – zejména použitím sole glukosaminu – glukosamin sulfát. Různé studie prokázaly přínos kombinace glukosaminu i chondrointinsulfátu, které vykazují snížení bolesti a otoku v dávkách 800 až 1 200 mg denně.

Dávkování glukosaminu a chrondroitin sulfátu

  • Glukosamin se často přidává do kombinace s chondroitin sulfátem v dávkách 500–400 mg třikrát denně a je třeba jej užívat alespoň 2 měsíce.
  • Pokud dospělí cítí úlevu od bolesti kloubů, doporučuje se pokračovat v udržovací dávce alespoň jedné tablety denně.
  • Pokud neexistuje žádný přínos, doporučuji po 2 až 3 měsících přestat užívat doplněk glukosaminu a chrondroitin sulfátu.

MSM

Sírná sloučenina MSM (methylsulfonylmethan) se přirozeně nachází v těle a u zvířat, ovoci, zelenině a obilí. Tvrdí se, že MSM snižuje bolest a zánět kloubů. MSM obsahuje síru, kterou tělo potřebuje k vytvoření pojivové tkáně. Zdá se, že MSM působí také jako lék proti bolesti tím, že zmírní nervové impulsy, které přenášejí bolest.

Flex Code Gold 500 ml s kolagenem

Geladrink Forte Hyal 420g 

Proenzi 3 Plus, 180 tbl.

Alavis Maxima Triple Blend, 700g

Maximální obsah aktivních látek, s hydrolyzovaným kolagenem, hyaluronem a kurkuminem

Nadměrně vysoký obsah hydrolyzovaného kolagenu v denní dávce

Kombinace glukosamin, chondroitin sulfátu a MSM v tabletách

Kombinace glukosamin, chondroitin sulfátu a MSM v prášku.

Pilulka.cz

Dr.Max

Dr.Max

Dr.Max

Vitamin D3 pro zdravé klouby

Doplněk stravy číslo jedna, který je vhodný pro zdravé klouby a celkové zdraví pohybového aparátu, je vitamin D3. Vitamin D není vitamin, ale je to pro-steroidní hormon. Lidé mohou vytvářet vitamin D, pokud jsou vystaveni správnému ultrafialovému světlu. Většina pacientů starších 50 let však má nízký obsah vitaminu D (při krevních testech s 25-hydroxy vitaminem D). Pokud máte bolesti kloubů, zvažte užívání 1 000-2000 UI vitaminu D denně. Uvádí se, že lidé s osteoporózou, kteří užívali vitamin D3 měli vyšší hustoty kostí ve srovnání s těmi, kteří užívali placebo.

Vápník pro klouby

Protože mluvíme o kostech, musíme zmínit také vápník. Když je v těle nedostatek vápníku, tělo odebírá vápník z kostí. Dostatkem vápníku ve stravě zajistíte dostatečné množství vápníku v kostech.

Většina lidí potřebuje 1 000 až 1 200 miligramů vápníku denně a tento vápník snadno získá z mléčných potravin (303 miligramů v 1 šálku odstředěného mléka), obohacených šťáv a potravin a z doplňků stravy. Ovšem, pokud trpíte ledvinovými kameny, není umělý vápník pro vás vhodný. Doporučuje se jedině přírodní vápník nebo vápník z mléčných výrobků.

Kurkuma

Kurkuma je koření obsahující kurkumin a bylo prokázáno, že užívání 500 mg perorálně až dvakrát denně má některé protizánětlivé, antioxidační, protirakovinové a antiaterosklerotické účinky. Vedlejším účinkem kurkumy může být prodloužení doby krvácení, takže pacienti užívající léky na ředění na krve a přípravku jako Warfarin si toho musí být vědomi.

Několik studií ukázalo, že kurkuma funguje jako protizánětlivý prostředek a že modifikuje imunitní systém. Ve studii z roku 2006 byla kurkuma účinnější při prevenci zánětu kloubů s artritidou než při snižování zánětu. Studie z roku 2009 srovnávala extrakty kurkumy s extrakty příbuzného druhu rostlin, cucurma domestica, obsahující stejné léčivé látky jako běžná kurkuma. Vědci zjistili, že pro zmírnění příznaků artritidy kurkuma fungovala jako podání 800 miligramů ibuprofenu denně. Definitivní studie o účincích kurkumy však chybí, takže přínos kurkumy pro artritidu je stale neuzavřený a nejednoznačný.

Liftea Kurkumin, 30 tobolek

Sanct Bernard Kurkuma, 60 kapslí

Jamieson Kurkumin, 60 kapslí

DrMax.cz

DrMax.cz

DrMax.cz

Omega-3 (rybí olej) a zdraví kloubů

Omega-3 mastné kyseliny se nacházejí ve vlašském ořechu, řepkovém a sójovém oleji a v rybách, jako je je losos a tuňák. Doplňky stravy s rybím olejem jsou také dobrým zdrojem omega-3 mastných kyselin, který hraje zásadní roli při udržování zdravých buněk v celém těle, včetně kloubů. Podporují také produkci chemických látek, které pomáhají kontrolovat záněty kloubů, krevního oběhu a tkání.

Vzhledem k protizánětlivým vlastnostem bylo provedeno značné množství výzkumů zaměřeno na účinky omega-3 na revmatoidní artritidu, zánětlivý typ artritidy a osteoartritidu. Několik studií uvádí zlepšení ranní ztuhlosti a citlivosti kloubů při pravidelném příjmu doplňků z rybího oleje po dobu až tří měsíců. Doplňky stravy s rybím olejem pocházejí ze skutečných ryb – takže rtuť, PCB (polychlorované bifenyly) a pesticidy jsou problém. Ujistěte se, že kupujete značky, které byly testovány a neobsahují pesticidy, PCB a rtuť.

Ujistěte se také, že doplňky z rybího oleje obsahují jak DHA (kyselina dokosahexaenová), tak EPA (kyselina eikosapentaenová). Odborníci navrhují užívat 1 – 3 gramy denně – ale ne více než 3 gramy denně – DHA a EPA dohromady. To je obvykle 3–10 gramů celkového rybího oleje denně. Určitě si přečtěte doporučené podání daného výrobku.

Zelený čaj pro zdravé klouby

Bylo prokázáno, že fytochemikálie v zeleném čaji snižují riziko srdečních onemocnění. Může zelený čaj také pomoci zmírnit zánět související s artritidou a rozpad chrupavky? Některé rané výzkumy naznačují, že ano. Podle odborníků jsou však zapotřebí další studie. Mezitím není na škodu, a možná i velkou výhodou pro naše zdraví, usrkávat šálek zeleného čaje denně.

Mějte však na paměti, že většina studií zabývajících se účinky zeleného čaje na zmírnění bolesti zmiňuje použití až čtyř nebo šesti šálků denně. Zde je však další varování pro lidi s ledvinovými potížemi. Zelený čaj obsahuje take velké množství šťavelanů, kterým se budete chtít vyhnout, pokud trpíte ledvinovými kameny, nebo k tomu mate sklony.

Protizánětlivé fytochemikálie v zeleném čaji jsou stále přítomny v produktech bez kofeinu. Pití zeleného čaje bez kofeinu je tedy volbou, pokud si nepřejete stimulační účinek běžného zeleného čaje.

Bromelain: přírodní protizánětlivý prostředek

Enzym bromelain nacházející se v ananasu pomáhá při trávení bílkovin. Pokud se bromelain užívá na prázdný žaludek, působí protizánětlivě – snižuje bolest a otoky kloubů s artritidou a zvyšuje pohyblivost.

Ve skutečnosti existují první důkazy, že bromelain může zmírnit bolest a snížit zánět. Studie prokázala, že kombinace enzymů včetně bromelainu může být účinnou a bezpečnou alternativou k protizánětlivým lékům pro lidi s kolenní osteoartritidou.

Než začnete však užívat bromelain, zkontrolujte zda netrpíte alergii. Alergické reakce se mohou objevit u lidí alergických na ananas, latex a včely, stejně jako na pyl břízy, cypřiše a trávy.

Čertův dráp (Harpagophytum, Devil’s Claw)

Existují vědecké důkazy, že čertův dráp může pomoci snížit bolesti kloubů při osteoartróze a může fungovat stejně jako protizánětlivé léky, jako je ibuprofen nebo naproxen. V jedné studii bylo 227 lidí s bolestmi dolní části zad – nebo s kolenní nebo kyčelní osteoartritidou – léčeno extraktem z čertova drápu. Po osmi týdnech užívání 60 miligramů denně 50 až 70% jedinců hlásilo zlepšení bolesti kloubů, pohyblivosti a flexibility.

Ve studiích na zvířatech čertův dráp ovlivnil krevní tlak a srdeční frekvenci, což je teoreticky již problém u lidí. Celkově však studie naznačují, že je bezpečné, pokud se harpagophytum užívá krátkodobě – ​​po dobu tří až čtyř měsíců – ale dlouhodobá bezpečnost není známa.

Estrogen

Estrogen je důležitý pro zdraví pohybového aparátu, včetně zdraví kloubů. Existují estrogenové receptory a chrupavky a šlachy. Ženy v menopause s nízkou hladinou estrogenu si mohou stěžovat na bolesti kloubů a ztuhlost jako primární příznaky menopauzy.

Stavy s nízkým obsahem estrogenu mohou exacerbovat tendinitidu. Estrogenová léčba se obecně nepodává konkrétně při bolesti kloubů, pokud žena netrpí dalšími příznaky menopauzy. Existují také důkazy, že ženám, které podstoupí totální náhradu kloubů, které jsou na estrogenové léčbě, se daří lépe než ženám, které nejsou na hormonální terapii. Poraďte se s lékařem, zda je pro vás estrogen vhodný.

Životní styl a bolesti kloubů

Doplňky stravy nemohou vyřešit celý problém bolesti kloubů a artritídy. Někteří lidé mají genetickou predispozici k rozvoji problémů s kloubními chrupavkami. Faktory životního stylu však riziko zhoršují. Obezita a zranění jsou dva hlavní důvody, proč se u lidí vyvine artritida kolen a kyčlí.

Různé léčby pomáhají zmírňovat bolesti kloubů – léčiva, odstranění kloubní tekutiny, berle a hole, dokonce i chirurgické zákroky. Získání zpět optimální váhy a správný druh cvičení je však klíčové.

Ztráta hmotnosti pro zdravé klouby

Obezita zvyšuje tlak na vaše klouby, stejně tak i na celé tělo. Snižuje take oběh v těle tím se přeruší přívod krve do všech orgánů. Když zhubnete, zvýšíte krevní oběh a odstraníte stres z bolestivého kloubu – to vše zmírňuje celkovou bolest kloubů.

Cvičení při bolestech kloubů

Cvičení vám pomůže zbavit se přebitečných kil. Zlepšuje také pružnost kloubů. Cvičení navíc pomáhá udržovat sílu ve svalech a tkáních podporujících kloub. Fyzioterapie, masáže, vodní aerobik, lehká jóga, tai chi jsou dobré pro vaše klouby. Cokoli, aby tkáň obklopující zánětlivý kloub byla dostatečně silná a aby ji podporovala. Zvažte radu odborníka ohledně správných druhů a množství cvičení pro váš typ těla a konkrétní společné problémy.